Friday, December 28, 2012

#1 Tapi yang pasti, aku rindu saat itu


Tengah-tengah malam macam ni, boleh pulak teringat kisah dolu-dolu, zaman sekolah rendah. Time baru nak kenal apa itu kawan, cikgu, huruf, nombor, macam-macam lagi la. Masa tadika aku tak ingat tapi yang pasti aku tak ada kawan. Yes, aku tak ada kawan masa tadika. And aku tak tau sapa diorang. Oh, sadisnya. Drama pulak. Ok, dah.

Masuk darjah satu, hari pendaftaran, masih aku ingat, pagi tu ayah aku hantar, adik aku pun ikut sekali (gatal-gatal nak ikut -,-), masuk dekat lorong bangunan pertama, ayah pergi dekat board, check nama aku untuk kelas mana. Ramai parents time tu, sesak dalam lorong tu. Aku duduk dekat belakang, dengan rambut ikat gembira (ikat ekor kuda kiri kanan – fasyen rambut favorite mak-mak and the toncet one! xD) *time tu tak pakai tudung lagi, huhu* sandar dekat dinding sambil tangan tutup lencana sekolah sebab lencana dekat bahu! Hahaha. Umie salah budget time nak lekat lencana tu. Malu-malu… T.T nak pandang orang pun segan. =_=’

credit
ikat gembira macam ni :D

credit
lencana Sekolah Kebangsaan Puchong Perdana (SKPP)

Then, ayah datang dekat, cakap nama aku tak ada dalam senarai, T.T apa ke sedih sangat, first time aku masuk sekolah dah jadi macam ni. Naik pejabat, cakap nama tak ada dalam senarai. Cikgu check-check, tak ada. Then dia suruh masuk kan nama dalam satu kertas, ayah tulis and ayah cakap aku kelas G, Gemilang. Aku tak tahu lagi sistem rank kelas pertama kelas akhir ni waktu tu. So, masuk lah aku kelas 1 Gemilang merangkap kelas yang terakhir (beberapa bulan lepas tu baru aku tau). Ddang!! Kelas paling last and paling hujung kau! T.T nasib-nasib… dah la lencana dekat bahu, nama tak ada dalam list, dapat pulak kelas last sekali. Haishh…

Berjalan lah aku naik kelas, kelas tingkat dua, hujung sekali, sebelah bilik musik, bilik yang budak-budak sekolah takutkan, katanya gambar badut dekat pintu masuk bilik music tu kadang-kadang bergerak. Aku pun percaya lah (tapi tak sangat, takut tu ada. Huhu. Budak-budak kan.?) tapi yang pasti aku suka masuk bilik musik, ada macam-macam alat music and bilik tu relax je. Tiap kali ada kelas musik, mesti pergi bilik musik and time nak masuk tu, aku tak kan pandang pintu tu. Hahaha. Zaty, zaty, karutlah semua tu. Ya, tau, tapi time tu kan tak matang lagi. :P

Ok, berbalik pada cerita kelas tadi, masuk kelas, dah ramai budak-budak ambil tempat duduk and aku dapat tempat duduk third last. ==’’ kira ok.. lah.. tengah-tengah lah.. emm (angguk-angguk).. (macam tak rela nak cakap ok tu ==) duduk, tengok orang kiri kanan, tak tegur siapa-siapa (tak kenal lagi kan.? member-member time tu, aku ni dahlah jenis malu-malu kucing parsi. hehe) then, habis semua nonet nonet nonet, pendaftaran ape semua, ayah balik. Duduk lah aku sebatang kara dekat sekolah tu. Aku pun tak tau macam mana aku survive masa hari pendaftaran tu. ==’’ hahaha.

Then, habis masa sekolah, umie yang ambil aku balik. Balik jalan kaki, sebab sekolah dekat je, belakang rumah je pun adoi. Jalan pimpin tangan, goyang-goyang kepala kiri kanan like happy child.. Ok, tipu je. Aku bukan lah se’mengada-ngada’ tu nak jalan sambil goyang-goyang kepala. Registration day merangkap first day school aku masa sekolah rendah went well even ada certain things yang tak berapa nak ok, macam lencana dekat bahu (errgh) but, everythings went well. And yang pastinya, aku tak menagis masa kena tinggal dengan ayah. Hohoho. Sebabnya, umie dah pesan, nanti lepas habis apa semua, ayah terus balik, jangan nangis. Aku angguk-angguk je. Aku pun tak jumpa sebab yang munasabah untuk aku menangis pada hari first dekat sekolah and aku tak faham kenapa budak-budak lain waktu tu ada yang menangis meraung-raung macam kena tinggal and parents dorang takkkan ambil dah. ==’’ so, fikir positif, mereka manja dan mengada. Kbye.

credit

done



No comments:

Post a Comment